NL
Keynotes
We verwelkomen dit jaar Erez Levon (University of Bern, thema: accent bias), Henk Pander Maat (Universiteit Utrecht, thema: begrijpelijke taal en leesbaarheid) en Katrijn Maryns (Universiteit Gent, thema: meertaligheid in de asielprocedure) als onze keynotesprekers.
We welcome Erez Levon (University of Bern, topic: accent bias), Henk Pander Maat (Universiteit Utrecht, topic: readability and text comprehension) and Katrijn Maryns (Universiteit Gent, topic: multilingualism in the Belgian asylum procedure) as keynote speakers this year.
Programma / Program
Downloadable program: Programma T&T 2024
Sessions marked with an asterisk (*) will be interpreted in International Sign Language. During the lunch break and the reception, a Flemish Sign Language interpreter will be available.
8:30 | Warm-up with coffee and tea | ||
9:00 | Introduction by the organisers (*) | ||
9:20 | Keynote 1: Accent Bias and Inclusion: Mapping the Behavioural Determinants of Injustice – Erez Levon (University of Bern) (*) | ||
10:00 | Keynote 2: Lost in administration: the critical role of language in assessing refugees’ needs for international protection – Katrijn Maryns (Ghent University) (*) | ||
10:40 | Coffee and tea break | ||
Session 1: language and healthcare | Session 2: language and gender | Session 3: communicatie met kinderen | |
11:00 | AI Translation Tools and Linguistic Inclusion in Healthcare – Ellen Van Praet (Ghent University) (*) | On the processing costs induced by reading nonbinary pronouns in Dutch – Maria den Hartog, Noortje Akkermans, Tamara Mauro, Levi Voeteé & Helen de Hoop (Radboud Universiteit) | English lexical items in Dutch in child-directed public communication: between attractiveness and accessibility
– Moira Van Puyvelde, Laura Rosseel & Eline Zenner (Vrije Universiteit Brussel & KU Leuven) |
11:30 | The sound of bias: a study on Spanish accents and healthcare in Flanders.
– Stefania Marzo, Eva Gonzáles Melón & Antoon Cox (KU Leuven & Utrecht University) (*) |
The harms and benefits of generalising in queer linguistics: analysing variation in non-binary pronouns in Dutch
– Hielke Vriesendorp (Universiteit Utrecht) |
Single Case Studie Onderzoek naar de Verdeling van Aandacht en Interacties in het Kleuteronderwijs
– Thibaut Duthois, Ruben Vanderlinde, Piet Van Avermaet & Maribel Montero Perez (Universiteit Gent) |
12:00-13:30 | Lunch | ||
12:45-13:30 | Poster session:
1. (Non-)gendered reference to occupations in Hexagonal French: a speech elicitation task – Célia Richy, Farida Soliman & Chloé Vincent (Queen Mary University of London & Ghent University) 2. Genderneutrale formulering van wetgeving – Amber Oomen, Hanneke Houwers, Maya Sappelli & Jeanne Benschop (HAN University of Applied Sciences) 3. “Eigenlijk moet je gewoon zelfvertrouwen hebben en doorzettingsvermogen”: Interculturele communicatie tijdens een studiereis naar Madrid – Laura Arroyo, Almudena Basanta, Cristina Chavarria, Mariet Raedts & Lieve Vangehuchten (Universidad Rey Juan Carlos & Universiteit Antwerpen) 4. “Maar ik iets niet begrijpen… ik weet die woorden niet, hij ook niet” De invloed van taalverschillen op meertalige interacties tussen ouders, hun kinderen en logopedisten – Sione Twilt, Jan ten Thije, Karin Neijenhuis & Rick de Graaff (Hogeschool Rotterdam & Universiteit Utrecht) |
||
13:30 | Keynote 3: Text accessibility and inclusion paradoxes – Henk Pander Maat (Utrecht University) (*) | ||
Session 1: language and gender | Session 2: taal en gezondheidszorg | Session 3: language in education and the workplace | |
14.15 | Gender-inclusive language in Arabic: avenues, strategies and challenges
– Farida Soliman (Queen Mary University of London) (*)
|
Naar inclusief gezondheidsonderzoek. Een toolbox voor begrijpelijke onderzoekscommunicatie
– Amber Oomen, Charlotte Swart, Kris Bevelander & Monique Koks-Leensen (HAN University of Applied Sciences & Radboud UMC) |
Dialect variation as source of discrimination in Flemish higher education? Insights from a large-scale student survey
– Anne-Sophie Ghyselen, Kayley Meeuw & Roxane Vandenberghe (Universiteit Gent) |
14.45 | Exploring attitudes towards gender-neutral pronouns in Dutch: a qualitative study
– Hanne Verhaegen (Universiteit Gent) (*) |
De inclusieve ontwikkeling van gezondheidsvragenlijsten voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven
– Meike Theunissen, Monique Koks-Leensen, Jenneken Naaldenberg, Geraline Leusink, Fieke Raaijmakers & Kirsten Bevelander (Radboud UMC) |
Leeftijdsgebonden discriminatie in het rekruteringsproces: een gevalstudie
– Melina De Dijn, Dorien Van de Mieroop & Federica Previtali (KU Leuven & Tampere University) |
15:15 | Coffee and tea break | ||
Session 1: stakeholder inclusion | Session 2: taal en gender | Session 3: language in legal contexts | |
15:45 | Lessons in co-creation: Navigating the realities of inclusive sign language technology development – Rehana Omardeen, Davy Van Landuyt & Maartje De Meulder (European Union of the Deaf & Hogeschool Utrecht) (*) | Hoeveel studentes zijn er nou eigenlijk binnen een groep studenten? Bias bij interpretatie van algemene mannelijke zelfstandige naamwoorden
– Alexander Martin & Hans Wilke (Universiteit Groningen) |
Asylum interactions and the lived experience of (in)securitization
– Marie Jacobs (Universiteit Gent) |
16:15 | Typological biases and exclusion of learners: a case study of determiners in French language textbooks
– Morgane Jourdain (KU Leuven) (*) |
Neutraal of inclusief? Een doorlichting van richtlijnen voor genderneutraal taalgebruik aan Nederlandse en Vlaamse universiteiten
– Natalie Verelst (Technische Universität Dortmund) |
The Multilingual Microcosm in Prison. On the (In)Vulnerability of the Linguistic and Legal Framework of Belgian Prisons
– Elle Leon, Heidi Salaets, Tom Daems & Jonathan Bernaerts (KU Leuven) |
16:45 | Closing remarks by the organisers (*) | ||
17:00 | Reception |